13. dubna 2009

Srovnání systémů na správu chyb

Kamarád se na mě obrátil s dotazem, zda bych mu mohl doporučit nějaký systém na správu chyb. Vzpomněl jsem si, že jsem si kdysi (asi před rokem) dělal takový malý osobní průzkum a dokonce jsem k tomu našel i nějaké poznámky, které bych teď rád zveřejnil (doufám, že všechny uvedené informace jsou stále platné).

Bugzilla

URL: http://www.bugzilla.org

Výhody:
  • hodně používaný systém, prověřený open-source komunitou – existuje dostatek informací na fórech, v dokumentaci
  • existence spousty rozšíření – integrace s dalšími nástroji jako je SVN, různí klienti mimo základní webový klient. Více informací je zde.
  • existuje (aspoň částečný) český překlad
  • bugZilla je po instalaci připravena k použití, co se týče dat pro zadávání bugů. Obecně lze říci, že bugZilla je řešení v kostce, které pokrývá základní požadavky na bug tracking systém. Pokud chceme určité věci jinak (např. jiné schvalovací workflow, tak už je to problém)
Nevýhody:
  • ne moc „sexy“ vzhled. Toto hlavně platilo pro verze 2.x, nyní od verze 3.x je to lepší a mělo by to být dokonce skinovatelné.
  • komplikované nastavování uživatelských práv – kdo co může vidět, editovat apod. Zkušenost z verze 2.x, ve verzi 3.x opět vylepšeno.
  • struktura bugu je dána, není možné příliš konfigurovat
  • nástroj určen převážně pro interní použití, není vhodné to vystrkovat směrem k uživateli
Poznámky:
BugZilla nabízí demo k vyzkoušení.

Scarab

URL: http://scarab.tigris.org/

Výhody:
  • Scarab není jen systém na evidenci chyb, ale obecně artifaktů – to můžou být požadavky, chyby, nové věci k realizaci.
  • Scarab je hodně konfigurovatelný. Základní instalace obsahuje definici základních typů, které je možné změnit, přidat, upravit.
Nevýhody:
  • Produkt není úplně bez chyb, je ve verzi 0.21. Když se ale ví jak ho používat, tak žádné problémy nejsou.

Trac

URL: http://trac.edgewall.org/

Výhody:
  • Výborná integrace se Subversion.
  • Jednoduché a dostačující řešení pro menší projekty a týmy, nesnaží si hrát na velký systém. Z pohledu uživatele je to tedy srozumitelný, nezatěžuje ho složitost toho co nepotřebuje (např. bugZilla).
  • Postaveno nad Wiki
Nevýhody:
  • Také asi nelze čekat aplikaci bez chyb (aspoň dle čísla verze).
Poznámky:
I zde je demo k vyzkoušení.

JIRA

URL: http://www.atlassian.com/software/jira/

Výhody:
  • Z pohledu použitelnosti, možnostech nastavení se jedná jednoznačně o nejlepší řešení
  • Nejedná se pouze o bug tracking systém, ale lze to využít např. i pro projektové řízení
Nevýhody:
  • Jedná se o placený software, základní verze začíná na ceně $1200.
  • Je primárně určen na větší projekty (nejen svojí robustností, ale i schopností se integrovat s dalšími systémy) – většinu z toho vůbec nevyužijeme.

Závěr

Osobní zkušenost mám se systémy bugZilla, JIRA a částečně Scarab. Pokud bych nemusel hledět na peníze, tak bych si určitě zvolil JIRA – nabízí toho určitě nejvíce ze všech, uživatelsky přívětivé prostředí, velká síla je ve velkém množství reportů.

Nejvíce znám a používal jsem systém bugZilla. Nemůžu říci, že bych s ním byl nespokojený, to co jsem od něj požadoval, tedy správu chyb, tak to plnil bez chyb. Dost často jsem slyšel narážky na její vzhled, zejména v době, když jsme potřebovali zapojit do našeho systému i externí zákazníky. Třetí verzi bugZilly jsem jen viděl nebo o ní četl a myslím, že se tam ty základní problémy (vzhled, nastavení práv) zlepšily.

Hodně příjemně na mě zapůsobil Trac – jednoduchý nástroj postavený na Wiki, který nabízí přesně to, co se od něj očekává. Pokud bych měl tu možnost, tak bych rád Trac použil na nějakém projektu, zatím je to takový můj černý kůň.

Pokud bych nechtěl nic pokazit a musel bych vsadit na jistotu (a neměl bych peníze), tak bych volil bugZillu.

Ještě bych nakonec odkázal na porovnání uvedených nástrojů v článku na JavaWorld.

5 komentářů:

Unknown řekl(a)...

Me osobne se osvedcil Mantis (http://www.mantisbt.org/) - jednoduchy, konfigurovatelny ...

jinxx řekl(a)...

Chybi tu napr. Polarion ALM, ktery se nam uz osvedcil. Neni zdarma, ale je k dispozici nejaka trial verze, kterou je mozne pouzivat. Subjektivne jeste lepsi nez JIRA.

Tomas Vitek řekl(a)...

Ve firmě používáme Trac. Je to podle mého názoru dostatečný systém pro jeden projekt - všechno je na jednom místě, dá se jednoduše odkazovat napříč wiki, taskama i svn. Instalace je taky bezproblémová.

Pokud ale už máte projektů víc, tak se objeví omezení - každý projekt musíte nastavit zvlášť, nedá se napříč projektama vyhledávat (jedině s použitím externího vyhledávače) a podobně.

Anonymní řekl(a)...

Nejvíc "sexy" se mi momentálně zdá Redmine (http://www.redmine.org) - líbí se mi hlavně jeho přehlednost, která mi příjde třeba u Jira docela zoufalá.

Pavel Kozlov řekl(a)...

U mě aktuálně jednoznačně vede YouTrack -(http://www.jetbrains.com/youtrack/)