17. března 2009

Dynamické jazyky nejsou zase tak špatné

Pokud jste v minulosti četli mé názory na dynamické jazyky, tak jste museli cítit, že je zrovna "moc nemusím". Jak to dost často bývá, člověk je omezený díky své neznalosti.

Když jsem se vždy někoho zeptal, k čemu jsou dobré dynamické jazyky, tak jsem vždy dostal hodně podobnou odpověď - DSL, tvorba GUI, customizace. Jenže můj problém byl vždy v tom, že jsem si nedokázal sám sobě říci, kde konkrétně to můžu využít - DSL jazyky obvykle nevytvářím, pro GUI používám JSP nebo JSF (a obecně s tím nemám problém) a customizace je pěkná věc, ale také jsem ji nikdy moc nepotřeboval, protože spíše pracuji na jednorázových projektech než na produktech.

Můj názor se celkem radikálně změnil poté, co jsem si přečetl články o integraci Springu a Groovy a také po vašich komentářích v mém posledním článku o dynamických jazycích.

Díky tomu se mi moc začala líbit ta myšlenka, že pomocí Javy si vytvořím kostru aplikace (pomocí rozhraní) a ty části, které se mění resp. je potřeba upravovat per instalace, tak ty můžu implementovat pomocí Groovy (a hezky měnit za běhu aplikace bez restartu serveru). Toto není nijak obecně převratná myšlenka, ale pro mě je převratná v tom, že jsem ji dokázal aplikovat na konkrétní aplikaci s konkrétními problémy. Holt někomu to trvá trochu déle... :)

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Ahoj, mě se Groovy velmi dobře osvědčilo pro psaní malých utilitek, obzvlášť pokud potřebuji pracovat s XML nebo nějakou jednoduchou interakci s databází. Díky existenci AntBuilderu můžu využít některé šikovné úlohy Antu (například selektivní kopírování souborů do libovolné hloubky adresářové struktury) přímo z Groovy. Celkem zajímavé se mi také jeví projekty jako Gant nebo Gradle.